מחקרים

השפעות חשיפה לאוקסיקודון במהלך ההריון

ילודים לנשים אשר צרכו אוקסיקודון במהלך תקופת ההריון נטו יותר להיוולד בלידה מוקדמת וסבלו מתסמונת הגמילה בילוד, גורמים אשר הובילו לשהות ממושכת יותר באשפוז לאחר הלידה

19.12.2022, 15:22
תרופות בהריון. אילוסטרציה

אוקסיקודון משמשת לטיפול בכאב בקרב נשים בהריון. עם זאת, לא נעשתה הערכה עמוקה בנוגע לסיכון הפוטנציאלי הקשור לשימוש בתרופה במהלך ההריון. במחקר שממצאיו פורסמו בכתב-העת 'The Journal of Pain', מטרת החוקרים הייתה לבחון את התוצאים בילודים אשר קשורים לחשיפה לאוקסיקודון בתקופה הטרום לידתית.

לצורך כך, החוקרים ערכו מחקר באוסטרליה, במסגרתו התאימו בין רישומי המדינה לבין רישומי המיילדות על מנת לזהות נשים שקיבלו אוקסיקודון במהלך תקופת ההריון (n=302). כמו כן, זוהתה קבוצת השוואה מותאמת של נשים להן נרשם אוקסיקודון לפני ההריון (n=604). עבור כל דיאדה של אם-ילד זוהו נתונים מבית החולים, ונתונים על תמותה ומומים מולדים. תוצאי היילודים נבדקו לבחינת קשר לחשיפה כלשהי במהלך ההריון ולחשיפה לטרימסטר מסוים באמצעות מודלים ליניאריים כלליים.

מתוצאות המחקר עולה כי חשיפה במהלך הטרימסטר הראשון לא נקשרה עם סיכון מוגבר באופן מובהק למומים מולדים (יחס הסיכויים 1.74; רווח בר-סמך של 95% 0.78, 3.87). חשיפה לאוקסיקודון במהלך הטרימסטר השני נקשרה עם ירידה במשך ההריון הממוצע (aCoef:-0.83; רווח בר-סמך של 95%;-1.26, -0.41) ובמשקל הלידה ( aCoef:-188; רווח בר-סמך של 95% -299, -76). בנוסף, חשיפה לטרימסטר השני נקשרה גם עם סיכון מוגבר ללידה מוקדמת מאוד (<32 שבועות) (יחס הסיכויים: 5.03; רווח בר-סמך של 95% 1.95, 12.98) ולאשפוז בפגייה (special care nursery) (יחס סיכויים מתוקנן 1.99; רווח בר-סמך של 95% 1.30, 3.03). חשיפה לאוקיסקודון במהלך הטרימסטר השלישי נקשרה עם ירידה במשך ההריון הממוצע (aCoef:-0.33; רווח בר-סמך של 95% -0.63, -0.02) לעומת לקבוצת ההשוואה. עוד עולה מהתוצאות כי השימוש באוקסיקודון במהלך ההריון לא נקשר עם עלייה בסיכון למומים מולדים. עם זאת, חשיפה לאוקסיקודון נקשרה עם משך הריון קצר יותר, לידה מוקדמת, ו-NAS, גורמים אשר כלל הנראה תרמו לתקופת אשפוז ממושכת יותר לאחר הלידה.

לסיכום, במסגרת מחקרם העריכו החוקרים את הסיכונים ביילודים הקשורים לחשיפה טרום לידתית לאוקסיקודון. ממצאי המחקר עשויים לספק מידע חשוב בנוגע לבטיחות של אוקסיקודון בטיפול בכאב במהלך ההריון.

מקור:

Neonatal Outcomes Associated With in Utero Exposure to Oxycodone, Overall and by Trimester of Exposure: A Retrospective Cohort Study. Erin Kelty, Mishka Terplan, Carol Orr, David B. Preen. The Journal of Pain 22 November 2022

נושאים קשורים:  מחקרים,  אוקסיקודון,  הריון,  טרטולוגיה,  אופיאטים,  לידה מוקדמת,  תסמונת גמילה ביילוד,  אם ועובר
תגובות