חדשות

רופאי בריאות הציבור: לא לבטל מיסוי על כלים חד פעמיים

בעקבות הצו שנחתם על ידי שר האוצר סמוטריץ' לביטול המיסוי על כלים חד פעמיים, טוענים רופאי בריאות הציבור בפני ועדת הכספים: מוצרי הפלסטיק מכילים תוספים כימיים בעלי השפעה מזיקה על הבריאות

כלים חד פעמיים בסופרמרקט אושר עד בירושלים. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

איגוד רופאי בריאות הציבור והסתדרות הרופאים הוטרינרים פנו במכתב גלוי אל חברי ועדת הכספים של הכנסת בקריאה שלא לבטל את המיסוי על כלים חד פעמיים, "כצעד חיוני להגנת בריאות התושבים והסביבה".

הקריאה פורסמה בעקבות חתימתו של שר האוצר החדש, בצלאל סמוטריץ', על צו מנהלי המבטל את המיסוי. איגודי הרופאים הוסיפו: "בוודאי שאין לעשות צעד נמהר כזה, אשר יכביד בריאותית וסביבתית על הציבור בישראל, ללא שקילת ההשלכות הבריאותיות והסביבתיות וללא דיון ציבורי ומקצועי ראוי".

הרופאים הסבירו בפנייתם כי בישראל נעשה שימוש נרחב בכלי פלסטיק חד פעמיים. בשנה שקדמה להחלת המיסוי על כלים חד פעמיים "נצרכו כ-11 מיליארד פריטים של כלי פלסטיק חד פעמיים, כ-1,200 פריטים חד פעמיים לאדם בשנה". בסקר חדש של העמותות "אדם טבע ודין" ו"צלול" נמצא כי בתקופה שלאחר כניסת המס על כלי פלסטיק חד פעמיים לתוקף חלה ירידה של 18% בהימצאות של כלים חד פעמיים בחופים.

בתהליך הייצור של מוצרי הפלסטיק השונים, כתבו הרופאים, משתמשים בתוספים כימיים רבים שרק לגבי חלקם יש מידע על מידת השפעתם המזיקה על בריאות האדם. "לחלק מתוספים אלה יש מבנה כימי דומה לזה של הורמונים של בני אדם. לפיכך, הם יכולים לשבש את פעילות המערכת ההורמונלית בגוף ולהשפיע על מגוון מערכות בגוף האדם, כולל גדילה וההתפתחות ילדים/ ילדות ולשבש את מערכת הפוריות בגברים ובנשים".

עוד משפיעים התוספים על התפתחות המוח והעצבים, עליית הסיכון לסרטן, השמנה וסוכרת. זאת לצד התכונות הפיזיות הידועות של פלסטיק חד פעמי, שלא ניתן למחזור ותורם לפליטת יותר זיהום אוויר ויותר גזי חממה הפוגעים בבריאות.

נושאים קשורים:  כלים חד פעמיים,  בצלאל סמוטריץ',  איגוד רופאי בריאות הציבור,  חדשות,  ועדת הכספים
תגובות
אנונימי/ת
06.01.2023, 12:22

מטרת המיסוי היא רק להעשיר את קופת המדינה ולשלם לצדיקים בשילטון שכר. אם רוצים להפסיק שימוש בחד פעמי ישנן דרכים מעשיות מצוינות.

06.01.2023, 12:59

כול פעם שאני עובר לייד החנות "פעמית סטור"( שהוא חלק מרשת ארצית) שתמיד מלא לקוחות ,אני נכנס לדכאון...