חדשות

מסתמן: תקציב קיצור תורנויות המתמחים ייכלל בתקציב המדינה

באוצר הבטיחו: התקציב יועבר בחודש מאי ויאפשר קיצור התורנויות החל מתחילת ספטמבר | ביקורת על היעדרות נציגי הר"י בדיון על קיצור התורניות הבוקר בכנסת

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים מרשם. "המועצה המדעית של הר"י בחרה להתנכר לציבור המתמחים". צילום: לירון מולדובן

נציג האוצר הבטיח הבוקר (ד') כי התקציב לקיצור תורנויות המתמחים ייכלל בתקציב המדינה המיועד, יועבר בחודש מאי ויאפשר קיצור תורניות החל מתחילת חודש ספטמבר. זאת, במהלך דיון משותף של ועדות הבריאות והצעירים בכנסת.

יו"ר הועדה לענייני הצעירים, נעמה לזימי (העבודה) הדגישה כי "המתמחים עובדים כיום בתנאי עבדות, והמטופלים מנותחים כשהרופאים אינם במיטבם. חובה להפסיק את הסחבת ומסמוס הפתרון". לזימי מתחה ביקורת על היעדרות נציגי ההסתדרות הרפואית וביקשה כי בשולחן העגול ישותפו נציגי ארגון הרופאים המתמחים מרשם בין אם כחברים מן המניין ובין אם כמשקיפים.

בסיכום הדיון דרשו שתי הוועדות ממשרדי הבריאות, האוצר והעבודה לפעול למימוש המתווה, תוך שקילה ובחינה מעמיקה של כלל המשתנים וצורכי המערכת, על מנת שהמתווה לקיצור תורנויות המתמחים ייושם בבתי החולים לא יאוחר מ-1 לספטמבר 2023, בדגש על בתי החולים באזורי הפריפריה הגיאוגרפית. בנוסף, דרשו יו"רים הוועדות משר האוצר לדאוג כי התקציב  אשר הוקצה ליישום המתווה, וטרם הועבר, בסך 30 מיליון שקל, יועבר בהקדם למשרד הבריאות לשם יישום המתווה.

ד"ר ספי מנדלוביץ', המשנה למנכ"ל משרד הבריאות,  אמר: "יש לקצר את התורניות בצורה אחראית. המשרד מקדם חקיקה שתאפשר הסדרת העסקת עוזרי-רופא, מקצוע  הקיים בארה"ב, ובנוסף, הפניית רופאים-מצטיינים ותכניות לחוקרים בפריפריה – וכל התכניות הללו מתוקצבות כבר".

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון מרשם, ציינה: "איננו מבקשים תנאים מיוחדים או שכר אסטרונומי, בסך הכל לעבוד במסגרת שעות מקובלת יותר לעת המודרנית, להעניק את הטיפול הראוי למטופלים שלנו, לקיים חי משפחה, לשמור על בריאותנו ולשמור על הסובבים אותנו בכבישים. בסיום תורנות בת 26 שעות אנו נדרשים לעלות על ההגה ולנהוג הביתה באופן עצמאי".

בדיון הוצגו נתונים לפיהם 52% מהמתמחים העידו כי נרדמו על ההגה בחזרה מהעבודה ו-5% מהם גם היו מעורבים בתאונות דרכים. עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל "אור ירוק", הזהיר כי מתמחים לאחר תורניות הם "פצצות מתקתקות על הכביש" ומעורבים בתאונות ב-30% יותר מנהגים אחרים, וקרא להסדיר הסעות חזרה מבתי החולים לבתי המתמחים.

ד"ר ביטון הדגישה בנוסף כי כ-1,200 רופאים יושבים מובטלים בבית ולא משובצים בסבב, בזמן שהמתמחים קורסים מחוסר כוח אדם שיחליף אותם.

ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד), שחתמה על היתר ההעסקה השני והמעודכן, המורה על קיצור התורנויות בעשרה בתי חולים בפריפריה ובמקצועות נבחרים בעת שכיהנה כשרת הכלכלה בממשלה הקודמת, סיפרה על השקעת שעות עבודה ארוכות בגיבוש מתווה קיצור התורניות, בשיתוף ההסתדרות הרפואית ומשרד הבריאות. מתווה מדורג, שיחל בפריפריה ומטרתו תורנות שאינה אורכה יותר מ-16 שעות.

דניאל פדון, רכז הבריאות באגף התקציבים הביע תקווה שאכן בתחילת חודש ספטמבר יחל מימוש המתווה, תוך הכללת התקציב המיועד לכך בתקציב המדינה.

לדברי ד"ר רוני בלנק, חוקר במרכז המידע והמחקר של הכנסת, לא נקבע תאריך לתחילת יישום המתווה לרופאים המועסקים במקצועות כירורגיה, קרדיולוגיה, הרדמה וטיפול נמרץ שאינם מועסקים במחלקות פנימיות, אך בהיתר נכתב כי גם הם ייכללו במסגרת התכנית הרב-שנתית (תכנית החומש) לקיצור התורנויות. כמו כן, ההיתר המתוקן קובע כי התכנית הרב-שנתית תיושם במהלך השנים 2027-2023 ולא בשנים 2026-2022 כפי שנקבע בהיתר הקודם. ועדיין, לא נקבעו תאריכי יעד לתחילת היישום בבתי חולים שאינם בפריפריה.

נושאים קשורים:  ד"ר ריי ביטון,  חדשות,  מתמחים,  קיצור תורנויות,  משרד האוצר,  ד"ר ספי מנדלוביץ',  ארגון מרשם
תגובות
אנונימי/ת
15.03.2023, 19:07

מזל שלברבר בשכל לא עולה כסף.

מחיאות כפיים למיתמחים שהתעקשו ולא וויתרו. הר״י נעדרו כניראה בכדי שיוכלו להגיד אחכ לא הסכמנו, ולשים מקלות בגלגלים

16.03.2023, 19:18

כולם ידעו שוועידת הרי מתקיימת ביום זה. אף אחד לא מתנער מאחריות

אנונימי/ת
15.03.2023, 19:33

ניחוש:
כמה פעמים בדף אינטרנט יכול להופיע המשפט ״ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים מרשם״

אנונימי/ת
15.03.2023, 23:13

הר"י עסוקים בניכוי הממשלה

אנונימי/ת
16.03.2023, 00:09

💐

אנונימי/ת
16.03.2023, 07:30

מאבק הרופאים המתמחים חשוב! מי שמזלזל שינסה לעבוד במשמרת של 26 שעות ולחזור אחכ לילדיו

אנונימי/ת
18.03.2023, 02:40

אלה שהיו בהתמחות טרום רפואה פרטית, עבדו תורנויות מלאות ונשארו להמשך יום עבודה וחזרו לילדים ולא קרה אסון. שיפור תנאים מבורך אבל הייתה שואל חולים. תלונות רבות ליחס . אין מספיק רופאים בזמן נתון במחלקות.

אנונימי/ת
22.03.2023, 19:06

אין כמו סיפורי הגבורה של פעם כשהאוכלוסיה הייתה דלה יותר, שהידע הרפואי היה דל יותר, שהבירוקרטיה הייתה דלה יותר ושתפקיד האישה היה לנהל את משק הבית.
בוקר טוב, זמנים השתנו.

מצער כי שוב עובדים על המתמחים והם נופלים שוב במלכודת. אבל לא נורא, ימתינו עד בו המשיח.
משרד הבריאות משקר כי אין תקנים ואין כסף ולכן הם מדברים על עוזרי רופא אבל לא על רופאים. ונכון שיש מאות ואולי אלפי רופאים שרוצים להתחי לעבוד ברפואה, אך הם עדין לא הצליחו לעבור את הבחינות ברפואה ואינם מוכרים ברופאים במדינה. אז אחרי שהם יתחילו לטפל, קרוב לוודאי שלחברה קדישה יהיה הרבה יותר עבודה. אז מה 1/9/2023 בכול פעם שחולה יגיע למיון או למחלקה כדאי שיבררו האם מדובר ברופא(ולא עוזר רופא ) והאם מדובר ברופא שעבר את הבחינות בישראל.
בקיצור חולי ישראל, שומר נפשו ירחק.
לגבי העובדה שהר"י לא היו היום בדיונים - כך כאשר יקרה האסון אף אחד לא יוכל לטעון נגד הר"י והרופאים הייתם שם או הסכנתם.בספטמבר נראה מהיכן יביאו אלפי תקנים.

אנונימי/ת
17.03.2023, 19:05

מה תקציב של ישיבות לא בא מתקציב של המדינה? רופאים עובדים קשה לעומת אלו שיושבים קשה בתחת

18.03.2023, 04:01

עד 2000 מתמחים עבדו 32 שעות ברצף עם תורנות של 16 שעות ביום רגיל,שרדנו,אף אחד לא התלונן..למה? ניחשו…כי לרוב היו רוסים… שעלו בשנות ה90 ,שתקו והיו שמחים שיש להם התמחות בכלל;קיצור תורנויות לא יעזור,רק עזרה למתמחה,לשפר תנאי עבודה ,בשביל קיצור תורנויות צריכים תקנים ,נניח יהיה תקנים ומאיפה,סליחה יופיעו רופאים ? כבר היינו בסרט הזה,מזכיר לי ״רכבת לאילת״או מטרו בארץ,חלומות.

ריי ביטון טרם סיימה התמחות!!????