חדשות

בהסתדרות הרפואית מאיימים להשבית את מערכת הבריאות

מטה המאבק של האחים והאחיות קורא להנהגת הסיעוד לחבור להר"י בהכרזה על שביתה כללית | ממשיך זרם מכתבי ההתנגדות של רופאים במילואים לקצין רפואה ראשי | מנגד, פורום "הרופאים השפויים" מתנגד להחלטת הר"י ומתנצל בפני הציבור

מפגינים נגד צעדי החקיקה של הממשלה אמש בקפלן. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

בתום ישיבה מיוחדת של הנהגתה, פרסמה הסתדרות הרופאים בסוף השבוע (ה') הודעה לפיה הארגון יתנגד לביטול עילת הסבירות, לרבות "צעדים ארגוניים משמעותיים".

הודעת ההסתדרות הרפואית לא תרמה להרגעת הרוחות, והקרע בקרב הרופאים מעמיק. בעוד שממשיך זרם המכתבים של רופאים במילואים לקצין רפואה ראשי, המודיעים כי לא ימשיכו את שירותם בצה"ל כל עוד יימשכו צעדי החקיקה; פורום "הרופאים השפויים" מתנגד להצהרת הר"י: "רואים בצער וזעזוע את איומי הנהגת הר"י להשבית את מערכת הבריאות".

יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי, מסר בתום ישיבת מזכירות הארגון ביום ה': "לאחר שבחנו את השלכות חוק ביטול עילת הסבירות במתכונתו הנוכחית על מערכת הבריאות, הוחלט להתנגד לו שכן הוא יפגע אנושות במערכת הבריאות. חברי המזכירות הסמיכו את הנהגת הר"י להיאבק בכל האמצעים העומדים לרשותה, לרבות צעדים ארגוניים משמעותיים". הר"י שבה וקראה לממשלה להתעשת ולהימנע מהחרפת השסע והידרדרות למלחמת אחים".

באחד ממכתבי הרופאים לקצין רפואה ראשי, תא"ל פרופ' אלון גלזברג, המתריעים על הפסקת השירות במילואים, נכתב: "בכאב גדול, הריני להודיעך כי אפסיק את התנדבותי לשירות מילואים לאור ההפיכה המשטרית המתרחשת במדינה. מאז עלייתי לארץ מטעמי ציונות, אני משרת בצה״ל מדי שנה, בשירות חובה, מילואים, ומזה שנים רבות בהתנדבות. אינני מוכן להתנדב לצבא של מדינה שצועדת לקראת משטר לא דמוקרטי. באם תפסק החקיקה הנוגעת להפיכה המשטרית אשמח לחזור לשירות מילואים ככל הנדרש".

כמה מהמכתבים פורסמו בקבוצת ווטסאפ שבה כ-600 רופאים בשירות מילואים המתנגדים לצעדי הממשלה. הקבוצה הוקמה כדי לשקף את חומרת המצב בפני מקבלי ההחלטות ולהתריע בפניהם, מתוך תקווה שהבנת עומק המשבר תוביל לשינוי, להפסקת המהלכים החד-צדדיים ולחתירה לקונצנזוס לאומי: "אנו קוראים לממשלת ישראל להקשיב לאזהרותינו על הנזקים הבלתי הפיכים הנגרמים לכשירות החיל ולעצור באופן מיידי את החקיקה המסוכנת ולאחות את הקרעים".

מנהלי הקבוצה כתבו ביום ה' כי "פורום הרפואה הצבאית עוקב בדאגה רבה אחר החקיקה הדורסנית והשפעתה מרחיקת הלכת על שיטת המשטר ומערכת הבריאות בישראל. בכוונת הפורום להביא לידיעת גורמי הצבא את הסכנה המיידית שנוצרה כתוצאה מחקיקה זו לכשירות חיל הרפואה.

"ברגעים אלה, כתבו בפורום, "אנו מרכזים את מכתבי הפסקת ההתנדבות שנכתבו בלב כבד על ידי מאות רופאים, פרמדיקים ואנשי בריאות הנפש המשרתים בשרות מילואים פעיל. בכוונת הפורום להגיש מכתבים אלה בהקדם לגורמי הצבא הבכירים בכדי לשקף את גודל השבר".

עוד צוין כי ישנם רופאים, פרמדיקים וקב״נים שהחליטו על הפסקת השירות הפעיל אם תבוטל עילת הסבירות. חלקם כבר הודיעו למפקדיהם על כך.

במכתב אחר לפרופ' גלזברג, קצין רפואה ראשי, נכתב: "בשל הפסקת ההידברות בין הקואליציה לאופוזיציה ובעיקר המשך חקיקה אנטי דמוקרטית (ועד אשר זו תפסק לאלתר) - אני מפסיק להתנדב למילואים. ההתנגדות הינה פרטנית והיא שלי וככזו היא לא שווה כלום אם לא נגיע לנקודה שבה מדינת ישראל תפסיק לחוקק חוקים רומסי זכויות אדם ודמוקרטיה. עד שיהיה שינוי משמעותי במציאות הזו, אני לא אחזור לשרת במילואים ואני לא מוטרד אפילו בשנייה מהעובדה שאצטרך לשבת בכלא".

במכתב נוסף מתאר הרופא הכותב: "אני מוצא עצמי עומד כעת בפני שבר מצפוני כמוהו לא הכרתי. לפני כשלושה חודשים התריעו חבריי כי לא יוכלו לשרת תחת דיקטטורה בהתהוות .על מכתב זה לא חתמתי כיוון שקיוויתי שהממשלה תתעשת ותעצור את החקיקה האנטי דמוקרטית. לאכזבתי, לאחר הפסקה זמנית של מירוץ החקיקה, נתבשרנו כעת על חידושו.

"בכאב גדול, אני מצהיר כי במידהaויעבור ולו חוק אחד מחוקי ההפיכה המשפטית בכנסת, אפסיק את התנדבותי לשירות מילואים לאלתר. כפטריוט ישראלי, שנאמנותו נתונה לערכי מגילת העצמאות ומדינת ישראל, אני סבור כי שירות המילואים החשוב ביותר בעת הזו הוא המאבק על מדינת ישראל הדמוקרטית".

"החלוקים הלבנים" בירכו על החלטת ההסתדרות הרפואית להסמיך שימוש בכל האמצעים כדי לעצור את ביטול עילת הסבירות. הם שבו והזכירו לחברים כי הקריאה לניטרליות או לא-פוליטיות חוטאת למקצוענות הרפואית: "לא מדובר בפוליטיקה מפלגתית של ימין או שמאל. זו פוליטיקה משום שמדובר במדיניות ציבורית, חלוקת משאבי בריאות, עצמאות הפרופסיה ועוד. איננו עובדים בריק, אלא במערכת הבריאות הישראלית, ועל כן חובתנו להתריע בפני הפגיעה האפשרית במטופלינו".

האחים והאחיות חוששים למקצוע

מטה "אחים ואחיות למאבק" הצטרף אף הוא ופרסם ביום ה' גילוי דעת - "לא נסכים לעמוד מנגד", ובו קריאה להנהגת הסיעוד לחבור להר"י בהכרזה משותפת על שביתה כללית במערכת הרפואה, עד גניזה מוחלטת של ההפיכה.

"עמלנו הרב, הכולל גם את חיזוקו של תחום הסיעוד, מצוי במבואות התהום ללא הגנה חוקתית ומשפטית, בניגוד לשאר מקצועות הבריאות", נכתב בהודעה. "מחובתנו לעמוד לצד המטופל, ללא משוא פנים ואפליה ולהמשיך לפעול בתוקף למען ערכי כבוד האדם, הלכה למעשה".

הכותבים מציינים את השינויים האחרונים בנוגע לרישיון לעיסוק במקצועות הבריאות (פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת) וכותבים כי "הקולות המערערים על נחיצות תואר אקדמי במקצועות הבריאות, ובכך מפחיתים את רמות הלימוד והמקצועיות לקבלת רישוי לעיסוק במקצועות הסיעוד... מדובר בקולות שאינם מקצועיים, הנוגדים את ספרות המחקר העולמית, לפיה תוחלת החיים הממוצעת באוכלוסיה תלויה בין היתר ברמתו האקדמית של תחום הסיעוד. תוצאת מהלכים אלה עלולה גם היא להוביל לחורבן מקצועי ובעיקר לפגיעה בחיי אדם".

פורום הרופאים השפויים: מתנצלים בפני הציבור

מנגד, הופצה בקבוצות הווטסאפ הודעה מטעם פורום "הרופאים השפויים", שמובאת פה במלואה: "אנו, מאות רופאים, רובנו חברים בהסתדרות הרפואית בישראל (ומקצתנו עזבנו אותה כשהתחילה לנקוט דעה פוליטית), רואים בצער וזעזוע את איומי הנהגת ההסתדרות הרפואית להשבית את מערכת הבריאות.

"אנו מתנצלים בפני הציבור הישראלי על התנהגותם חסרת האחריות של חלק קטן וקולני מעמיתינו למקצוע, המתנהל באופן שערורייתי, מאיים ודוחף להשבתה, וזאת בהסתמך על זריעת דיסאינפורמציה, אמירות חסרות בסיס ופרשנויות מעוותות. הם מדמיינים שחיקה במאפייני הדמוקרטיה בישראל, ובעקבותיה פגיעה דמיונית ברפואה רק כי לשלטון המדינה נבחרו אנשים בעלי דעות שונות משלהם.

"מדהים לראות רופאים הנוטשים את עבודתם הרפואית בזמן הפגנות ואסיפות מחאה, תוך פגיעה ישירה במטופלים שלהם. עצוב לראות רופאים מכניסים סמלי מחאה למרחב הטיפולי ופוגעים באמון המטופל. אותם רופאים גם יוצרים מצג שווא, כאילו כל הרופאים במדינת ישראל בעלי דעה פוליטית אחת, ומשחירים בעזות מצח את פני הרפואה הציבורית הטובה והישרה הקיימת בישראל.

"אנו קוראים להפרדה מוחלטת של כל עמדה פוליטית מהתנהלות מקצועית ורפואית ומוחים בתוקף על כל דמיונות השווא ונסיונות ההפחדה שחברינו למקצוע נוקטים בהם על מנת להשליט את דעתם הפוליטית על סדר היום בחברה הישראלית.

"לאלה מעמיתינו שמאיימים בהתפטרות אם תפוטר היועצת המשפטית לממשלה, אנו ממליצים להתפטר כבר היום. אנחנו נמלא את מקומכם".

נושאים קשורים:  מערכת הבריאות,  מחאה,  רפורמה משפטית,  הפיכה משטרית,  ההסדרות הרפואים,  רופאים במילואים,  חדשות,  ממשלת ישראל
תגובות
אנונימי/ת
16.07.2023, 16:19

לא לקפוץ מעל הפופיק. שימו לב מה עושה ארנון בר דוד. השמועות הן שהוא שומר את קלפים קרוב לחזה ומתכוון להביא השג לעובדים אותם הוא מייצג.
אולי תהיו חכמים גם אתם ותמנפו את העניין למען הסכם קיבוצי טוב יותר.

אנונימי/ת
19.07.2023, 20:36

עליבות מדכאת
רופא שכל מה שמעניין אותו זה הסכם הקיבוצי, במלים אחרות יותר כסף.
דמוקרטיה ? חברה מושחתת? הדרת נשים? הדרת להטבים?
לא חשוב , העיקר ההסכם הקיבוצי!

17.07.2023, 21:05

המרננים בעד דמוקרטיה, מכריחים רופאים לשבות בכפייה דיקטטורית. זכותי בדמוקרטיה לא לשבות.

אנונימי/ת
17.07.2023, 22:20

מי מכריח אותך?

ויש עוד הרבה כמוך, דבר אחרון שרופא נורמלי צריך לעשות זו שביתה. אין לנו זכות כזאת , ודווקא אטיקה רפואית לא מרשה לזלזל בבריאות של מטופלים ולסכן את חייהם

אנונימי/ת
17.07.2023, 22:20

רופאים שפויים?

אנונימי/ת
18.07.2023, 00:06

ואנחנו הרופאים נשפטים נשבית את הסתדרות הרופאים הנצלנית, לא יקבלו גרוש מאתנו.

אנונימי/ת
18.07.2023, 11:15

למה להשבית? תהרגו את החולים, זה יותר מהר...