מחקרים

גרסה מקוצרת של שאלון PANSS להערכה מחקרית של ילדים ומתבגרים

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי שאלון PANSS המקוצר מהווה כלי פשוט, מהימן ויעיל לשימוש בילדים ומתבגרים המטופלים עם תרופות אנטי-פסיכוטיות

01.08.2023, 11:59

מדד התוצאים העיקרי להערכת סימפטומים פסיכוטיים הינו ארוך וארכאי (בן עשרות שנים). בנוסף לכך, המדד יועד במקור להערכה של מבוגרים. באופן מפתיע, מאפיינים הפסיכומטריים של מדידות תוצאים עיקריים, מעולם לא דווחו עבור ילדים תוך שימוש בכלי הערכה מודרניים.

במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העתJournal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, ביקשו החוקרים לבצע הערכה של מאפיינים פסיכומטריים של PANSS (Positive and Negative Syndrome Scale) - כלי ההערכה הנפוץ ביותר לשימוש במחקרי סכיזופרניה בילדים.

מחקר זה מהווה ניתוח משני של מחקר אקראי וכפול-סמיות, בו נאספו נתונים של ילדים המטופלים עם 3 תרופות אנטי-פסיכוטיות שונות. הנתונים נאספו, תוך שימוש ב-PANSS, במצב הבסיס ואחת לשבוע על פני 8 שבועות מעקב. הניתוח המשני כלל הערכה של מבנה הגורמים, מאפייני הפריטים ורגישות הטיפול של PANSS בילדים. המחקר הנוכחי כלל סך של 118 צעירים אשר טופלו עם תרופות אנטי-פסיכוטיות במסגרת של מרפאות חוץ (גיל ממוצע: 14.26, סטיית תקן: 2.41).

תוצאות המחקר הדגימו כי שאלון מקוצר ובן 10 פריטים, המכיל את 2 הפריטים החזקים ביותר לכל גורם, השיג r של 0.89 וטווח מדידה מלא. כל אחד מ-5 תתי-הקבוצות (בת 2 פריטים כל אחת), השיגו אלפא של 0.66-084. IRTי(Item Response Theory) מצא, כי לסולם של 10 פריטים עם ציוני משנה (הכוללים 2 פריטים כל אחד), מהימנות גבוהה בכל טווח החומרה המאפיין מחקרים קליניים. תוקף הקריטריונים היה גבוה, והרגישות נשארה שווה לשינויים קליניים תלויי-זמן.

מתוצאות מחקר זה עולה כי גרסת PANSS בעלת 10 פריטים, מבטלת פריטים חלשים, מכסה 5 פקטורי מפתח ושומרת על רגישות שווה לשינויים קליניים לאורך זמן. על כן, גרסה זו של PANSS הינה עדיפה לשימוש במחקרים עתידיים בילדים, בייחוד במקרים בהם זמן ויעילות נמצאים בעדיפות ראשונה.

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסיכוזה,  מתבגרים,  תרופות אנטי-פסיכוטיות
תגובות