חדשות

היפוגליקמיה בחולה סרטן ריאות טופלה בהצלחה בתרופה לסרטן השד

NEJM: חולה סרטן ריאה הגיע במצב קשה ועם היפוגליקמיה חריפה ל"הדסה עין כרם" – מומחי המרכז מצאו עבורו פתרון מ"חוץ לקופסה" | הממצאים עשויים להוביל לשימוש נרחב יותר ב"אלפלסיב" בחולים שעד כה לא היה מענה עבורם

מומחי "הדסה עין כרם"(מימין לשמאל): פרופ' אביבית כהן, פרופ' גיל ליבוביץ' וד"ר מתן פישר. "החלטנו שאנחנו חייבים להילחם בשביל החולה והתוצאות נראו תוך מספר שעות". צילום: דוברות ביה"ח

טיפול ב"אלפלסיב", תרופה המיועדת לסרטן השד, ייצב את מצבו של מטופל עם סרטן ריאות הסובל מהיפוגליקמיה חריפה. "לא היה לנו מה להפסיד, החלטנו שאנחנו חייבים להילחם בשבילו, והתוצאות נראו תוך מספר שעות", סיפר פרופ' גיל ליבוביץ', מנהל יחידת הסוכרת מבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. הטיפול נחשב לפריצת דרך מדעית ותיאור המקרה פורסם בכתב העת The New England Journal of Medicine ועורר הדים בקהילה הרפואית.

המטופל שסבל מ-Non–islet-cell tumor hypoglycemia (NICTH) הגיע למיון "הדסה" מחוסר הכרה. כל הטיפולים הקונבנציונליים שקיבל לא הצליחו לאזן את רמות הסוכר בגופו, דבר שסיכן את חייו. שיתוף פעולה בין המחלקות השונות של בית החולים והתושייה של הרופאים הביא לשימוש ב"אלפלסיב", כפי שמסביר פרופ' ליבוביץ':

"המטופל, בן 57, עם סרטן ריאה ממאיר, סבל מסיבוך נדיר בו הגידול מפריש פרוהורמון - גורם גדילה דמוי אינסולין proIGF-II, הגורם להיפוגליקמיה חריפה. הגידול במקרה זה הגביר בצורה קיצונית את הקליטה של הסוכר לשריר ובכך נגרמה לו ירידה חדה מאוד של הסוכר בדם. זהו סיבוך מוכר בעולם הרפואה אך עד היום לא נמצא לו טיפול מוכח".

החולה טופל בתרופות קונבנציונליות בניסיון להעלות את רמות הסוכר בדמו ונאלץ לקבל עירוי גלוקוז מתמשך ישירות לווריד בתדירות יומיומית, דבר שהשפיע מאוד על אורח חייו ותפקודו.

"יחד עם ד"ר אביעד זיק, רופא במחלקה לאשפוז יום אונקולוגי, פרופ' אביבית כהן, מהמחלקה לאנדוקרינולוגיה, ד"ר מתן פישר, סגן מנהל מחלקה פנימית ואנדוקרינולוג וד"ר יעל ריאחי, חוקרת במחלקה לאנדוקרינולוגיה, התחלנו לחקור ולחפש פתרון לחולה, עד שהגענו ל'אלפלסיב', תרופה המיועדת לטיפול בסרטן שד ומעכבת את המסלול שהופעל על ידי אותו חלבון האחראי לקליטת הסוכר המוגברת בשריר, ובכך רמות הסוכר בדם עולות", ממשיך פרופ' ליבוביץ'. "המנגנון מעולם לא הוכח אך ידענו שאין לנו מה להפסיד, מצבו הלך והידרדר והיינו חייבים למצוא פתרון מחוץ לקופסה ולפעול מיידית".

בדיקות רמות החלבון של החולה הוטסו במיוחד להולנד, בהן נמצא כי רמת החלבון המדובר היתה גבוהה פי 2-3 מהנורמה. "בהמשך", מספר ליבוביץ', "הוכחנו בעזרת קבוצת חוקרים מהטכניון שהחלבון אכן גורם לקליטת סוכר מוגברת בשריר ושהטיפול ב'אלפלסיב' מונע זאת".

הטיפול ב"אלפלסיב" יקר מאוד ומגיע לכדי עשרות אלפי דולרים, ומשפחתו של המטופל לא יכלה לממנו. "כשהגשנו לראשונה בקשה לחברת התרופות לטיפול חמלה, נענינו בשלילה בשל היעדר ידע מוקדם בספרות הרפואית לטיפול בתרופה בהקשר שאנו רוצים. אולם, לאחר סיוע מארגון חברים לרפואה, הצלחנו לקבל מענה ראשוני של התרופה ולתת אותה לחולה", מספר פרופ' ליבוביץ.

"בתוך מספר שעות מהרגע שבו ניתן הטיפול, מדדי החולה השתנו בצורה מדהימה. ראינו עלייה הדרגתית ברמות הסוכר בדם וכבר מהיום השני המטופל הפסיק לסבול לחלוטין מהיפוגליקמיה.

"היפוגליקמיה היא סיבוך מסכן חיים של סרטן עם אפשרויות טיפול מוגבלות. במקרה זה, לא היו לנו אפשרויות טיפוליות חלופיות, אלא לחבר אותו לעירוי גלוקוז למשך שארית חייו. 'אלפליסיב' היתה מאוד יעילה ובהתחשב בתוצאות, החברה הסכימה לממן למטופל את הטיפול כטיפול חמלה לשארית חייו".

כדי לבסס את מנגנון הפעילות של התרופה, יצרו רופאי "הדסה" קשר עם פרופ' שולמית לבנברג, ראש המעבדה להנדסת רקמות ותאי גזע בפקולטה להנדסה ביו רפואית בטכניון, יחד עם הדוקטורנטית במעבדה חגית שוחט.

"הוכחנו, לראשונה בעולם, באופן מדעי את ההשפעה של התרופה על קליטת הגלוקוז בתוך תאי השריר בהשפעת אותו חלבון והסברנו כיצד התרופה מנעה את הופעת ההיפוגליקמיה. התוצאות אליהן הגענו היו חד משמעיות ומאוד מרגשות", מסכם פרופ' ליבוביץ'. "הן נראו תוך מספר שעות והבנו שהגענו לדבר יוצא דופן שיכול לתת פתרון יחסית פשוט לבעיה מאוד קשה".

כאמור, תוצאות מקרה זה פורסמו ב-The New England Journal of Medicine וכבר עוררו הדים ותגובות בקהילה הרפואית. "אנו תקווה", אומר פרופ' ליבוביץ', "כי פרסום זה יוביל לשימוש נרחב יותר בתרופה זו עבור חולים הסובלים מהיפוגליקמיה קשה ללא מענה עד עתה, וכי נגישות התרופה תעלה עבור מטופלים אלה".

נושאים קשורים:  פרופ' גיל ליבוביץ,  הדסה עין כרם,  סרטן ריאה,  היפוגליקמיה,  אלפליסיב,  חדשות,  תיאור מקרה
תגובות