ישראל במלחמה

מאות פניות של עובדי רמב"ם בבקשה לתמיכה רגשית

הפניות מגיעות מכל מחלקות ומגזרי ביה"ח מאז תחילת המלחמה | מענה לקושי ניתן ע"י צוותי תמיכה באופן פרטני ובקבוצות | מנהלת השירות הפסיכולוגי: "האירועים הקשים עוררו מצוקה וכאב נפשי"

ליאת אריאל, מנהלת השירות הפסיכולוגי ברמב"ם. צילום: דוברות ביה"ח

הזוועות שאירעו בדרום המדינה, לצד האיום מצפון והמעורבות האישית או הלאומית במצב, הובילו מאות מעובדי המרכז הרפואי רמב"ם לפנות לצוות התמיכה בצוותים בחירום ומשבר. "מאז תחילת המלחמה ועד היום, יש לנו בממוצע בכל יום מעל לעשרה מפגשי תמיכה פרטניים וכעשרה מפגשי תמיכה בפורמט של צוותים", מציינת ליאת אריאל, מנהלת השירות הפסיכולוגי ברמב"ם, המרכזת את התמיכה בעובדי המרכז הרפואי.

"אנו נותנים מענה טלפוני גם בשעות מאוחרות ובסופי השבוע. הפניות מגיעות מכל מחלקות ומגזרי בית החולים, ביוזמה ישירה של העובדים או בתיווך של המנהלים וחברים לצוות. אנשים זיהו את הצורך בתמיכה כבר בתחילת האירועים ופנו אלינו. בשלב הזה, יש כבר מנגנון יזום ומבוסס שפועל באופן קבוע ונותן מענה לכל מי שצריך".

צוות המטפלים נמצא בקשר עם רווחת העובד במשאבי אנוש ומרפאת פרסונל וער לצרכים של אוכלוסיות שונות בקרב הצוותים. כך למשל, נפתחו קבוצות זום שמאפשרות מענה פסיכולוגי להורים מקרב העובדים.

"המצב מאוד מורכב ויש לו פנים רבות״, מסבירה אריאל. "האירועים הקשים עוררו תחושות הלם ומצוקה, דאגה רבה, תסכול, כעס וכאב נפשי. יש מי שקרוביהם נפגעו, נפלו, נרצחו או נחטפו, ויש לכך השפעה רבה על כולנו במעגלים השונים. יש עובדים שפונו מבתיהם, אצל רבים הילדים, הנכדים, או בני הזוג משרתים כעת בחזית ובעורף, ויש מי שהמלחמה מעוררת אצלו תחושות אובדן קודמות וזכרונות ישנים וקשים. זו סיטואציה קשה להכלה ולעיכול".

עם זאת, מעידה אריאל, "עובדי רמב"ם חיוניים ומצופה מהם לעמוד במשימות הטיפול, הצלת חיים ושמירה על החיים. אנו יודעים שההכרח לתפקד, תחושת השייכות והחיבור למשמעות, מסייעים בזמנים קשים של אי ודאות״.

מתוך ההבנה שהחוסן הנפשי משמעותי ביותר כעת, ובתמיכת ההנהלה, יש עידוד של הצוותים לפנות לתמיכה רגשית: מספרי טלפון של צוות התמיכה נשלחים מדי יום בתפוצה רחבה, המידע מופיע על שומרי המסך והמסר עובר מפה לאוזן. "חשוב לפנות לעזרה כשזקוקים לה. כולנו באותה הסירה ויש לנו כלים טובים ואפקטיביים לסיוע", מבהירה אריאל.

"גם במקרים בהם יש צורך בהתערבות מהותית וממושכת יותר, יש מענה. אנו מקבלים פידבק חיובי מאוד לגבי המפגשים. המפגשים פנים אל פנים עם הצוותים מחזקים, מאווררים את הקשיים ומספקים דרכי ההתמודדות. הם גם מאפשרים לפונים להרגיש שהם חשובים ומשמעותיים ושיש מי שרואה אותם ודואג להם. בימים האלה, זה לא מעט", מסכמת אריאל.

נושאים קשורים:  רמב"ם,  תמיכה נפשית,  ישראל במלחמה,  חדשות,  טיפול פסיכולוגי
תגובות