דעות

סיפור קטן על איש גדול: ד"ר ארנסט מורך

סיפור שבימינו כנראה לא היה אפשרי: הרופא חבר המחתרת שאשפז יהודים בעת שלטון הנאצים תחת זהות בדויה, זכה לתואר סגן שריף בגלל טיפול באסיר אמריקאי מסוכן והחזיר לחיים את סוסו האהוב של מלך דנמרק

האירוע הטראומטי של כריתת שקדים ללא הרדמה בגיל חמש רדף את מורך כל ימיו והוא החליט להתמסר למלחמה בכאב. צילום אילוסטרציה

ארנסט מורך (MORCH) נולד בשנת 1908 בעיירה קטנה בדנמרק. בהיותו בן חמש שנים עבר כריתת שקדים. באותם הימים היא נעשתה ללא הרדמה. האירוע הטראומטי הזה רדף אותו כל ימיו והוא החליט להתמסר למלחמה בכאב.

הוא סיים לימודיו בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת קופנהגן והחל לפעול כרופא פסיכיאטר ובנוסף התמחה ברדיולוגיה  באותם ימים היא היתה די בחיתולים), בגניקולוגיה ובפתולוגיה. ד"ר מורך התגייס לצבא המלכותי ולימים התפנה לעבודת מחקר חדשני שעסק בגנטיקה של גמדות.

בשנת 1943, בעת משטר הכיבוש הנאצי, הצטרף מורך למחתרת, וכרופא בעל שררה בבית החולים שבו הוא עובד, מורך מנצל את מעמדו ומקבל יהודים לאשפוז תחת שם שונה לבל יזוהו ובין השאר מבצע הרופא בעצמו מספר ניתוחי השתלת עורלה לחברי מחתרת יהודים. בנוסף, יחד עם חבר כימאי הוא רוקח תמיסת אַגר על בסיס של דם יחד עם קוקאין, וכלבי הנאצים מאבדים את יכולתם להיות כלבי גישוש.

לימים עבר לארה"ב, ניהל מספר מחלקות בבתי החולים הגדולים בשיקגו ובנה במו ידיו מכשיר הנשמה אוטומטי.  בגיל 70 הוכרח לפרוש מבתי החולים בהם עבד, עבר לפלורידה ונתמנה לסגן השריף המקומי בעקבות כך שהחליט לטפל באסיר פצוע בבית הסוהר כדי לא להפר את הסדר והמנוחה בבית החולים.

על מותו בשנת 1966 נודע לי במקרה מידיעה בעיתון. יצרתי קשר עם בתו שהוסיפה קווים לדמותו הייחודית. למשל, את הדרך שבה הרדים את סוסו של מלך דנמרק - הוא הנשים בעזרת צינור השקיה שהחדיר לקנה הנשימה של הסוס היקר ואת ההנשמה ביצע על ידי כך שישב וקם מחזהו של הסוס השוכב. הסוס ניצל ומורך קיבל את אות ההצטיינות המלכותי, שכן היה זה סוס יקר ערך, חביב המלך.

סיפור קטן על חסיד אומות העולם שבימינו כנראה לא היה אפשרי: לאשפז נרדפים בבית חולים, לטפל באסיר מסוכן, להימנות עם חברי מחתרת מסכנת חיים, לפעול כרופא ואבוי, לפעול גם כפוליטיקאי.

הכותב הוא רופא "הדסה עין כרם" בעבר, כיום גימלאי ומתנדב בבית החולים

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר ארנסט מורך,  פרופ' יואל דונחין,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
26.11.2023, 14:41

אם כבר השקעת ומחקת את התגובות, לא יכולת לתקן את הטעות לגבי שנת מותו?