מחקרים

האם טיפול עם נזעי חשמל יעיל ובטוח עבור מתבגרים עם דכאון חמור?

נמצא כי טיפול עם נזעי חשמל עבור מתבגרים עם דכאון ותסמינים פסיכוטיים חמורים משיג שיעורי הפוגה ותגובה גבוהים

נזעי חשמל (אילוסטרציה)

טיפול עם נזעי חשמל (Electroconvulsive Therapy - ECT) הינו טיפול בטוח ויעיל עבור מבוגרים עם דכאון חמור, אך טיפול זה טרם נבחן במתבגרים. במחקר זה החוקרים בחנו את ההתוויות, ההמצאות, היישום, שיעורי תגובה והפוגה ותופעות לוואי של טיפול ECT עבור צעירים בשבדיה. החוקרים גם בחנו את השימוש ב-ECT במעבר לטיפול על ידי פסיכיאטר מבוגרים.

במחקר נכללו נבדקים עד גיל 19 שנים אשר טופלו עם ECT על פני תקופה של חמש שנים, כאשר המידע עבורם נאסף מתוך מרשמים לאומיים ומרשם האיכות הלאומי של שבדיה עבור ECTי(Q-ECT). שיעורי התגובה וההפוגה נותחו בעזרת מדדי CGI-I ו-CGI-Sי(Clinical Global Impression-Improvement/Severity). זוהו 118 נבדקים, מהם 105 נבדקים נכללו גם במרשם ל-Q-ECT.

תוצאות המחקר הדגימו כי ההתוויה השכיחה ביותר עבור טיפול עם ECT הייתה דכאון (68%; n=80). מתבגרים מתחת לגיל 18 שנים אשר החלו טיפול עם ECT סבלו ממחלה קשה יותר לפני שהחלו טיפול זה, בהשוואה לנבדקים מגיל 18 שנים ומעלה (p<0.01). מרבית הנבדקים מתחת לגיל 18 שנים טופלו בשלושה מרכזים רפואיים בשבדיה. מספר הטיפולים החציוני עבור כל סדרת טיפולי ECT עמד על שבע. עבור מרבית הנבדקים שטופלו עם ECT מיקום האלקטרודות היה חד-צידי (88%, n=99). 57% מהנבדקים (n=54) הגיבו לטיפול (CGI-I של 1-2). הפוגה (CGI-S של 1-2) הושגה עבור 32% מהנבדקים (n=30). תסמינים פסיכוטיים נמצאו קשורים לשיעורי תגובה גבוהים יותר בנבדקים עם דיכאון (p=0.038). שישה נבדקים דיווחו על ירידה בזכרון.

מסקנת החוקרים הייתה כי טיפול עם ECT נמצא קשור לשיעורי תגובה והפוגה גבוהים בקרב נבדקים עם הפרעות פסיכיאטריות חמורות שלא הגיבו לטיפול תרופתי.

מקור:

Rask, O., Nordenskjöld, A., Johansson, B.A. et al. Electroconvulsive therapy in children and adolescents: results from a population‑based study utilising the Swedish National Quality Register. Eur Child Adolesc Psychiatry 32, 2649–2656 (2023). https://doi.org/10.1007/s00787-022-02123-2

נושאים קשורים:  מחקרים,  נזעי חשמל,  דיכאון,  פסיכוזה,  הפרעות פסיכיאטריות
תגובות