דעות

להחזיר את הסוסים שברחו מהאורווה

הקמת עוד ועדות מקצועיות לא יועילו למצוקת המחלקות הפנימיות ולמחסור בפנימאים. מה שדרוש הוא שינוי־ארגוני מרחיק לכת: אינטגרציה של התת־מקצועות במחלקות האשפוז הפנימיות

אשפוז במחלקה פנימית. צילום: איגוד הפנימאים

בתגובה ל"בחמש השנים הקרובות צפויים לפרוש לגמלאות עשרות מנהלי מחלקות פנימיות, כ-40% מכלל המנהלים, ובשל השחיקה המתמשכת, הלחץ והעומסים, רק מעטים בלבד מוכנים להחליפם" (דוקטורס אונלי, 11.2.24):

הרפואה הפנימית היתה מאז ומתמיד מלכת הרפואה. כל סטודנט לרפואה יעיד על כך, שהמחלקה שבה לימדו אותו לחשוב כקלינאי היא של הרפואה הפנימית. הטכנולוגיה המודרנית גרמה לזינוק בהתפתחות התת־מקצועות, כגון מומחיות למחלות לב, ריאות, מחלות מעי וכו', לעיסוק עיקרי במסגרות אמבולטוריות במרפאות ומכונים.

האשפוז במחלקות הפנימיות נקבע היום בעיקר על בסיס שיקולים סיעודיים, ומגוון החולים המאושפזים אינו משקף את מגוון האתגרים המקצועיים המרתקים, אלא את הבעיות הסיעודיות של אוכלוסיה מזדקנת עם מחלות כרוניות עמידות לטיפול.

מצב זה לא ישתנה לטובה על ידי הקמת עוד ועדות מקצועיות, שהמלצותיהן יתמסמסו עקב חוסר עניין פוליטי ומצוקה תקציבית. מה שדרוש הוא שינוי־ארגוני מרחיק לכת: אינטגרציה של התת־מקצועות במחלקות האשפוז הפנימיות, או, במילים אחרות: להחזיר את הסוסים שברחו מן האורווה. קיים שפע של רופאים בכירים בעלי מומחיות כפולה במחלות פנימיות ותת־התמחות, שבתפקידם כמנהלי מחלקות פנימיות מסוגלים להזרים דם חדש לפעילות המחלקה, ויעמידו לרשות המתמחים הצעירים אתגרים קליניים וחשיפה למחקרים מרתקים.

ברור לי, שהמלצה כזאת, שנועדה לטובת הכלל, תיתקל בהתנגדות אינטרסנטים משני הצדדים. הפנימאים יטענו, כי אין להם מה ללמוד מהתת־מומחים מאחר שרק הם מיומנים בראייה כוללת של בעיות החולה. אנשי התת־מקצועות מצידם יראו בכניסה למחלקות הפנימיות בזבוז זמן, במקום ניצול השעות המתפנות לבלות יותר זמן במכונים מייעצים ואולי ברפואה פרטית. אך אני מאמין, שחברה הלוקחת אחראיות לעתידה מחויבת בשינויים ארגוניים האמורים להיטיב עם כלל הציבור, במקום להיסחף אחרי אינטרסים קבוצתיים.

הכותב, פרופ' חיים הרשקו, פרופסור אמריטוס, האוניברסיטה העברית ומומחה להמטולוגיה ולמחלות פנימיות

נושאים קשורים:  פרופ' חיים הרשקו,  רפואה פנימית,  מחלקות פנימיות,  חדשות,  הכשרה רפואית,  דעות
תגובות

צר לי להיות פסימי- על פי "ההתענינות האדירה" של המדינה במצב מערכת הבריאות - אולי .........נכדינו יזכו לראות שינוי**********

18.02.2024, 13:43

הכשל ברפואה פנימית הוא גם אירגוני, חסר תקינה המתאים להיקף התחלואה. אך גם מקצועי טהור.
יש עיוות מקצועי באשפוז בפנימי חלק ניכבד מהמאושפזים אינם בקטגוריה "של רפואה פנימית" אלא של גריאטריה אקוטית שהיא התמחות נפרדת, מסיבות מקצועיות טהורות.
יש לחלק את המיטות הפנימיות לחולים בטווח גילאי "פנימית" דהינו מסוף גיל "פדיאטיה" 17- 18שנה ועד 65-70. שאר המיטות תהנה
גריאטריה.
צבר המיטות במחלקות הפנימיות יחולקו לפי פילוח אישפוזים בתחום התמחיות העל בפנימית כגון: קרדיולוגיה, ראות ,גסטרו, אנדו, המטולוגיה וכד'. כאשר כל מחלקת על פנימית תנוהל ברוטציה ע"י מומחים במקצועות העל.
תכנית ההתמחות חייבת להשתנות כאשר המתמחים יהיו תחת החטיבה הפנימית ויעברו ממחלקה למחלקות העל. כך יחשפו לכל על-מקצוע ברמה המקצועית הגבוהה ביותר. כך גם יוכלו לבחור ביתר קלות בהתמחות על, וכל רופאי העל פנימית ישתתפו בעול והעומס של הפנימית.

22.02.2024, 14:25

לאחר כמעט 30 שנה בפנימית, אני חושבת ששלם זה יותר מסה״כ חלקיו.. יש הרבה מאוד מקום לרפואה פנימית בבית חולים ובקהילה אם נפתח יותר את הצד ההוליסטי, קבלת החלטות במצבים מורכבים, הכוונת רפואה ליעדים ראלים עבור המטופל..

אנונימי/ת
19.02.2024, 19:51

אין דבר כזה פנימאי. יש דבר כזה הוספטילסט והוא מקצוע שונה שמתעסק בעיקר בבעיות אקוטיות והוא מתקרב יותר לטיפול נמרץ ורפואה דחופה מאשר פנימית קלאסית.
תקטינו את המחלקות , 50 אחוז מהאשפוזים יכולים ללכת לאשפוזי בית או גריאטריה ( שם לא באמת צריך רופא בלילה)
תתנו תנאים לרופאים הצעירים,כמובן לצד שכר, תשנו את המקצוע 180 מעלות.
ותראו שיישארו בפנימיות