חדשות

רמב"ם: מודל לטיפול באמצעות אמנות להפחתת כאב ומצוקה

במרכז הרפואי רמב"ם אימצו את הטיפול באמצעות אמנויות מהפרקטיקה המוכרת של בריאות הנפש לעבודה טיפולית אפקטיבית במחלקות שונות בבית החולים

עבודות אמנות של נערות במחלקה האונקולוגית. צילום: דוברות רמב"ם

במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה התקיים בשבוע עבר (ה') יום עיון של מטפלות ומטפלים באמנויות, שנועד לחלוק ידע והתפתחויות בתחום שנמצא במצוקה בכל הקשור להפניית תקציבים של מערכת הבריאות לפעילות מקצועית זו. מרמב"ם נמסר כי הוא בית החולים היחיד בישראל שבו מאמצים את הטיפול באמצעות אמנויות.

הטיפול באמצעות אמנויות הוא כלי פסיכותרפי, לא רק במחלקות לבריאות הנפש או עם מטופלים עם רקע של התמודדות נפשית - ברמב"ם מפעילים את הכלי באופן יעיל גם במחלקות אשפוז "רגילות" בבית החולים הכללי. יום העיון נעשה בשותפות עם יה"ת – האגודה לטיפול באמצעות אמנויות בישראל.

"הטיפול באמצעות אמנויות", אומרת ליאת אריאל, מנהלת השירות הפסיכולוגי ברמב"ם, "מאפשר עבודה טיפולית עם רובד נוסף למילולי. ברמב"ם הטיפול ניתן במערך הנוירולוגי, באגף האונקולוגי-המטולוגי, במכון הכאב, במרפאה לאימונולוגיה, במחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים.

"הטיפול באמצעות אמנויות נעשה על ידי מטפלים מתחומים שונים: אמנות חזותית כולל פוטותרפיה, תנועה, ביבליותרפיה, אשר מאפשרים למטופלים להיות במגע עם אזורים בריאים ומבריאים של יצירה בחוויה שלהם, ולתת ביטוי רגשי לתכנים שמעסיקים אותם. הטיפול באמצעות אמנויות מקדם הסתגלות והתמודדות עם סימפטומים וקשיים גופניים ורגשיים ומסייע בטיפוח של כוחות הנפש.

"ברמב"ם", מספרת אריאל, "עברנו תהליך - יצאנו מהפרקטיקה המוכרת של בריאות הנפש למרחבים חדשים של עבודה טיפולית, כאשר חדרי הרופאים ומרחבי האשפוז הם חללי העבודה החדשים".

יעל מזרחי, מרכזת תחום הטיפול באמנויות בשירות הפסיכולוגי ברמב"ם, מוסיפה: "המטפלים באמנויות משתלבים ביחידות  בהן קיים מערך של השירות הפסיכולוגי ומהווים חלק מהצוות הרב מקצועי במחלקה. הטיפול הוא פרטני וקבוצתי וכולל התערבויות במשבר, ליווי המטופל ומשפחתו לאורך האשפוז ועיבוד תהליכי אובדן בעקבות מחלה או פציעה וכאב".

יום העיון כלל תערוכה של עבודות מטופלים (בעילום שם). משכו את העין במיוחד עבודות של נערה בת 14 שטופלה במחלקת המטו-אונקולוגיה ילדים ותוך כדי הטיפול הרפואי התרופתי "המקובל״ גם התמסרה לטיפול באמנות חזותית ואפשרה לכשרון אמנותי מרשים חבוי לפרוץ החוצה, עד כדי כך שאמרה למטפלת שלה שהיא שוקלת כעת להמשיך בתיכון במגמת אמנות ולא בלימודים עיוניים רגילים. הנערה מסבירה ש"'האמנות הורידה לי את ההגנות ובזמן הטיפול אני לא מרגישה שאני צריכה לשרוד, רק להיות".

האמן זאב אנגלמאייר, מרצה ב"בצלאל", הידוע גם באקטיביזם ובפעילות האמנותית שלו בדמות "שושקה", הגיע לכנס לתמוך בהטמעת הפעילות של טיפול באמנויות בבתי חולים. אנגלמאייר סיפר בהרצאתו על האופן שבו סייע השילוב של עיסוק באמנות לבתו בהתמודדות עם אתגרים בריאותיים.

נושאים קשורים:  טיפול באמצעות אמנות,  חדשות,  רמב"ם,  כאב,  זאב אנגלמאייר
תגובות